23-12-10

Van de drukte en chaos in La Paz, naar de rust en stilte op Isla Del Sol, naar Peru!

Hier ben ik weer, terug van weggeweest... Virtueel dan toch, want ik kom voor 't eerst nog niet terug naar België, hoor!

La Paz was een beetje een vreemde stad, niet wat ik ervan verwacht had. Het is de grootste stad van Bolivia, maar op het chaotische verkeer na (er zijn echt overal auto's, als je wil oversteken, moet je gewoon lopen), voelt La Paz niet echt aan als een grote stad. Er is ook niet echt een historisch centrum, het is een redelijke jonge stad. Ik was wel blij om weer terug naar de markt te kunnen gaan voor verse jugos con leche, njam njam!

Na drie dagen heb ik La Paz dan maar weer achter me gelaten en de bus genomen naar Copacabana. Ook hier valt niet veel te beleven, al doet de naam anders vermoeden, dus heb ik redelijk snel een boot genomen naar Isla Del Sol. Hier aangekomen, moet je eerst de Inca staircase op om in het dorpje te geraken, man man, wat een klim! En dat met al mijn spullen! En op 4000 meter hoogte. Pfew. Maar het was het meer dan waard, hoor! Het uitzicht was absoluut fantastisch!! Mijn hostel was iets verder zuidelijk en iets hoger gelegen dan de rest van het dorpje, dus vanuit mijn slaapkamerraam keek ik uit over het dorp, dan Lake Titicaca en daarachter de met sneeuw bedekte bergtoppen van de Andes, wow! Echt super! 's Avonds bij een mate de coca de zonsondergang bekijken was echt geweldig! Het nadeel van reizen buiten het hoogseizoen werd hier ook wel pijnlijk duidelijk, de meeste restaurants hebben geen eten... De eerste avond ben ik dan maar zonder eten naar bed gegaan omdat het ondertussen al zo goed als donker was en ik geen zaklamp bij had... 's Morgens ben ik dan toch maar met volle moed aan de hike richting het noorden van het eiland vertrokken, zo'n 12km of 3uur stappen en ook de uitzichten op deze wandeling, die langs de hoogste punten van het eiland liep, waren echt adembenemend mooi! Omdat een beetje luiheid toch toegelaten is, heb ik hierna de boot maar terug naar het zuiden genomen, wat ik me weer serieus beklaagde toen ik de trappen richting het dorp zag, maar ja, niks aan te doen! 's Avonds had ik samen met enkele andere reizigers dan toch nog een leuk restaurant met lekkere forel (en adembenemend uitzicht op de zonsondergang) gevonden. Mijn laatste dag in Bolivia ben ik dan naar het meest zuidelijke punt van Isla Del Sol gewandeld en onderweg heb ik nog een Inca ruïne bezocht. En toen was het helaas tijd om de bus richting Peru te nemen...

De grens was trouwens wel een belevenis op zich: in Bolivia moesten we uit de bus uitstappen, maar we mochten onze bagage laten liggen, we moesten dan met ons paspoort naar Migracion, waar we een exit stempel voor Bolivia kregen en dan moesten we te voet de grens over. Langs de straat stonden allemaal stalletjes waar je nog wat eten, drinken en souvenirs kon kopen en waar je geld kon wisselen. Hierna kwamen we dus in Peru. Ook daar was een gebouwtje waarop Migracion geschreven was. Hier kregen we dan een entrance stamp voor Peru en dan konden we weer de bus op! Het vreemde van de zaak was dat enkele mensen de bus opstapten zonder bij Migracion Peru binnen te gaan en niemand controleerde dit!! Illegaal in Peru zijn is dus niet zo moeilijk... En er doen verschillende verhalen de ronde over reizigers die geen entrance stamp gekregen hebben en dan weer willen vertrekken, blijkbaar kan dit met wat Amerikaanse dollars allemaal opgelost worden ;-) Btw, ik heb geen exit stamp van de VS... Voor 't zelfde geld denken ze daar dat ik nog steeds ergens in hun land vertoef....

Anyway, uiteindelijk kwam ik hier om 5uur 's ochtends aan in het hostel in Arequipa waar Liesbeth toen al een dagje langer was. We zijn hier dan 1 dag gebleven, beetje sightseeing gedaan en een 3daagse trekking van de Colca Canyon geboekt, waarvoor ze ons de dag erna al om 3uur kwamen oppikken, pfew! Condors hebben we er helaas niet gezien, maar de natuur was alweer prachtig, de uitzichten waren echt schitterend! We sliepen daar dan twee nachten in dorpjes beneden in de canyon, de tweede nacht in een oase. Alle lodges hadden daar dus zwembaden, hangmatten en het onze had ook nog een volleybalveldje. Wel relaxed na een voormiddag stappen! De derde dag moesten we helaas weer uit de canyon... Om 4u30 opstaan en dan op nuchtere maag 3uur naar boven wandelen is niet echt aan te raden... Vind ik toch. Liesbeth vond het een eitje. Pas boven kregen we ontbijt, maar dat was dan uiteraard wel dubbel en dik verdiend! Het hielp natuurlijk ook niet dat ik alweer ziek aan het worden was, de maag-darm klachten zijn ondertussen aan het minderen, maar nu zit ik met een fikse verkoudheid en keelontsteking erbovenop, pffff! Niet leuk! Ik hoop dat het snel beter wordt, want de 26ste vertrekken we alweer voor 4 dagen stappen op het Inca Trail! Ondertussen drink ik dus liters mate de coca, hou ik me rustig (vandaag in Arequipa hebben we ook niet veel gedaan) en hoop ik op beterschap!

Gisteravond, toen we dachten rustig te kunnen douchen en daarna vroeg te gaan slapen, kregen we dan nog telefoon van de busmaatschappij dat onze bus naar Cusco geannuleerd was. Niet grappig! Aangezien kerst eraan komt en iedereen hier dus naar zijn familie wil, schieten de prijzen van bustickets de hoogte in en zijn de plaatsen zeer beperkt! Wij dus onze luie avond opgegeven en op zoek gegaan naar een nieuw, betaalbaar ticket. Uiteindelijk wel gelukt, we hebben de laatste twee slaapzetels in een bus kunnen scoren voor 20 euro per persoon, dus over een paar uurtjes trekken we richting Cusco!

Hasta la proxima!

23:25 Gepost door Tessa | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Hoi lieve collega :-),

wat een mooie en vooral boeiende avonturen!!! Ons leventje hier in België lijkt echt wel saai maar ik zou je toch heel graag en prachtige Kerst willen wensen!!!!
Groetjes
Virginie

Gepost door: Virginie | 26-12-10

Oeps sorry een schrijffoutje...
Een hele mooie Kerst dus...we hebben je gemist voor Music For Life...dat had je zeker leuk gevonden!
Nogmaals de groetjes
Virginie

Gepost door: Virginie | 26-12-10

Dag Tessa,
eindelijk even tijd om je avonturen te lezen, onwaarschijnlijk wat je daar allemaal beleeft ik kan me nauwelijks voorstellen, hoe mooi het daar is. Ik ben blij dat je het ondanks je kwaaltjes toch goed stelt. Ik veronderstel dat je vriend binnenkort achterna reist en dan kan deze reis echt niet meer stuk.
Fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2011

XXX
Inge

Gepost door: Inge | 27-12-10

Hallo,
Het lijkt mij dat je al vele mooie dingen gezien hebt.
Ik heb vandaag met Ines en Dana en Nick een koffiekoeke gegeten op "leste mert".
Groetjes van ons allen en gelukkig nieuwjaar.