30-11-13

Gletsjers, gletsjers, gletsjers, ik weet er alles over, brrrr!

Vandaag zijn we een maand on the road. Al lijkt het al vééél langer! Alle leuke dingen volgen elkaar hier zo snel op... Alles is echt supermooi en indrukwekkend. Toen ik de laatste blog schreef, waren we nog in Chili. We gingen nog naar Torres Del Paine nationaal park, één van de bekendste parken in Patagonië. Helaas was dat duidelijk aan het aantal bezoekers, elke dag droppen ze er een vijftal bussen, om nog maar te zwijgen over de dagtoeristen en mensen met eigen vervoer. Enfin ja, vermits we niet naar Patagonia konden zonder de Base las Torres gezien te hebben, trotseerden we de drukte en de monsterbedragen voor parktoegang en overnachting. We checkten er in in de refugio en trokken naar boven. Pfew, wel erg hoog! En het laatste stuk was supersteil, maar met de Torres die boven de bergen uitstaken als stimulans haalden we het tot aan het gletsjermeer, het uitzicht was er super! Boven aangekomen, vroeg iemand ons wat we van Antarctica vonden. Juist ja, de rode, herkenbare jassen... Bleek het een andere G Adventures tour te zijn, die Patagonia aandeed, één iemand in die groep was onderweg naar Ushuaia om ook op de Expedition naar Antarctica te gaan en de reisleider kwam uit België - toeval ten top. De terugweg ging gelukkig een stuk vlotter, niet alleen ging het voor het grootste deel naar beneden, we wisten nu ook waarom we helemaal naar boven geklauterd waren, van zo'n 100m naar 880m! Best pittig als dagwandeling! 's anderendaags besloten we het wat rustiger aan te doen, we namen een transfer naar de parkingang en daarna de bus die ons bij de ferry bracht, richting Paine Grande. Hier maakten we een kortere wandeling met iets minder hoogtemeters naar een mirador met een prachtig zicht over Glaciar Grey, zo'n gletsjer die van op de berg in het water "glijdt" en waarvan dan "kleine" stukjes loskomen die als ijsbergen in het gletsjermeer drijven! Super! 's middags namen we dan de ferry terug en gingen we de bus weer op om uitgeput toe te komen in Puerto Natales. Een dagje uitrusten zat er voor ons niet in, we hadden bustickets om de volgende dag naar El Calafate te trekken, opnieuw de grens over, Argentinië weer in! We konden zonder gedoe de grens passeren, maar hoorden later van verschillende andere reizigers dat er de dagen erna gestaakt werd en dat sommige mensen er vijf uur vaststonden... El Calafate is de gateway tot het zuidelijke deel van Los Glaciares nationaal park, in de hele regio zijn er zo'n 250 gletsjers, met als meest bekende toch wel Perito Moreno (Youtube die maar eens !). Ook wij maakten er een uitstap naartoe en maakten er een boottochtje. Helaas, "vielen" er geen ijsbergen af, toen we er met de boot langsvoeren... Na de boottocht, hadden we nog tijd om rustig over de wandelpaden tegenover de gletsjer te kuieren en ja hoor, we hadden geluk, en kwam een supergroot stuk los van de gletsjer! De hoogte van de gletsjer - zo'n 60m en een paar meter dik! Superindrukwekkend- het kraakte, het stuk kwam als in slowmotion los en kantelde naar voor om dan met een mega plons in het gletsjer meer terecht te komen- wow! We bleven er nog wat rondhangen er vielen nog wat kleinere stukken af, maar niet meer zoals het eerste stuk... In het stadje bezochten we ook het Glaciarium, een museum over gletsjers, ik weet er alles over nu! Nee serieus, 't was wel interessant en mooi gemaakt en had een leuk weerstation :-) De volgende dag was het tijd om verder te trekken, naar El Chalten deze keer, the hiking capital of Argentina. El Chalten is een mini dorpje, midden in het noordelijke deel van het Nationaal park, in een valleitje, omgeven door bergen. Toen we 's middags toekwamen, maakten we al een wandelingetje naar twee uitkijkpunten, eentje over het dorp en de bergen en eentje over het gletsjermeer Viedma, als opwarming voor het echte werk. De dag erna trokken we naar Laguna Torre, alweer aan een gletsjermeer. De uitzichten onderweg waren supermooi, maar de wind maakte het ons wel erg moeilijk! Vooral dan bij het gletsjermeer, daar kon je maar heel even rechtstaan om een foto te maken om dan alweer weg te duiken in een schuilplek achter de rotsen! Op de terugweg ging de wind gelukkig een beetje liggen en was het best aangenaam in het zonnetje. Bij de mirador gingen we dan ook even rustig zitten om zonder wind van het uitzicht te kunnen genieten, echt mooi, de bergen, de gletsjers, af en toe een condor die voorbijglijdt, tof! Gisteren deden we het dan weer wat rustiger aan, we moesten namelijk 's avonds de bus terug naar El Calafate nemen, dus hadden we geen tijd voor een tocht van 4 uur enkele reis... Het was wel veel beter weer dan de dag ervoor, we konden al in de voormiddag in een T-shirt vertrekken en ook boven aan de mirador was het nog steeds aangenaam om het uitzicht rustig in ons op te nemen, het feit dat mijn wandeloutfit hier volledig zwart is zal er natuurlijk ook wel aan geholpen hebben :-) We wandelden naar de mirador Fitz Roy, de berg waarnaar de hele regio genoemd is en die ook op de cover van de Lonely Planet van Argentinië staat. We zien hier nog steeds mensen die ook op onze boot naar Antarctica zaten- echt supergrappig! Gisteren op de trail zagen we nog een Duits koppel dat een 4x4 camper over heeft laten komen en daarmee door heel Amerika wil trekken (van Ushuaia tot Alaska), eergisteren zagen we nog een Ier die we al regelmatig tegengekomen waren en ook in Torres del Paine zagen we de Cindy's terug, eentje uit Hong Kong en eentje uit Singapore. Terwijl ik dit schrijf, zitten we alweer op de luchthaven, in El Calafate, we vliegen straks naar Puerto Madryn, zo'n 1500km noordelijker, dus ik denk dat iedereen nu wel zo ongeveer een andere kant op trekt, één van de Cindy's zou ook een stukje vliegen, maar dan in Chili, de Ier zou terug naar Ushuaia vliegen om van daaruit naar huis te gaan, ... Maar we blijven natuurlijk herkenbaar met onze rode jassen! Hier links, in mijn foto stream staan trouwens al een paar foto's van Buenos Aires, stay tuned for more! Als we straks deftig internet hebben, tenminste, want gisteren in El Chalten kreeg ik al een time out bij de eerste foto van 86 kb...

00:00 Gepost door Tessa in Trips | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

Allright, ik kijk al uit naar de pinguïn foto's.

Gepost door: Milajka | 30-11-13

Wat een avontuur :-) Leuk om jullie hier geregeld te kunnen volgen. Geniet er nog van daar! Ben echt super benieuwd naar de foto's!
Groetjes van ons 3!

Gepost door: Ines | 01-12-13

Joh, Tessa en William, zover weg maar door jullie avonturen en nu van jou ook de foto,s Tessa zo dichtbij.
Leuk en wat een belevenissen allemaal,
Groetjes, Marian

Gepost door: marian | 01-12-13

Wat een prachtige foto's!! adembenemend mooi!
Mama

Gepost door: Mama | 02-12-13

Zondagmorgen, een tasje koffie en de ongewoon schone pinguinfoto's. Manmanman. Die zal ik toch nog dikwijls eens bekijken hoor! Thx om ze al te posten!